28 March 2012

40% zaman dulu


as-salam.

tajuk macam tak agak agak nak tulis macam tu. sebab pada aku kan, zaman sekarang ni masih ada lagi mak bapak yang terikut ikut trend zaman dulu. tapi hanya 40% je la. kot.

sebab aku ada cerita nak hebah ni. aku rasa aku dah cerita bende ni pada kawan kawan aku tapi aku nak cerita jugak. 

masa aku awal awal kerja dekat port kan, aku tumpang bos aku. so, rutin harian dia macam ni. dia amik aku dekat ofis bapak aku, pastu hantar anak dia pegi sekolah pastu hantar anak lagi sorang pegi rumah baby sitter dia dekat taman mawar pastu pegi sarapan pastu baru gerak masuk ofis. hah macam tu la setiap hari bila aku tumpang dia. 

nak dijadikan cerita, bos aku sekeluarga panggil baby sitter anak dia 'mummy' tau. so, takkan lah aku nak panggil makcik. aku pun ikut la sekali panggil mummy tu. mummy dah tiap tiap hari nampak aku. sampai satu hari, bila aku dah drive kereta sendiri pegi kerja, mummy tanya bos aku. 

mummy: eh, mana dia?
bos: hah, dia? siapa dia?
mummy: ala, yang selalu tumpang kau tu. mananya?
bos: ohhh. kita dah suruh dia drive sendiri pergi kerja. dia dah tak tumpang kita lagi.
mummy: laa kau ni. aku dah kejut Bobby bangun awal pagi, mandi siap siap suruh dia tunggu kawan kau tu kat depan ni haa. takde pulak dia harini.

seeee. ada lagi mak macam ni. kelakar. comel jee tengok.

yang kedua punya cerita pulak masa aku kene datang ofis awal tapi aku takde kunci jadi aku kene amik kunci dekat bos aku. masa tu bos aku lepak dekat rumah mummy sebab dia nak amik anak dia dari sekolah agama. maknanya bos aku ni masuk lambat la. dah tak pasal pasal aku kene datang rumah mummy.

dah sampai, ingatkan dia terus bagi kunci tapi tak. mummy jemput masuk sekali. takkan aku nak melanguk dekat bawah terik matahari jadi aku masuklah. orang dah pelawa kan. lepastu, tengah duduk sembang sembang, baba, suami mummy keluar. dia macam pelik lah tengok aku sebab tak pernah nampak. jadi dia tanya macam macam pasal aku. tanya nama lah, tinggal dekat mana lah, bapak orang mana lah, nak jadi apa nanti. banyak lagi. normal lah kan orang tua banyak tanya.

lepastu ada 1 soalan ni yang buat aku nak ketawa. pada aku la, pada korang aku taktau.

baba: adik beradik ramai?
aku: eh tak la. 3 orang je. kita anak bongsu.
baba: bongsu? ea? 
aku: aah. [sengih]
mummy: haih, interview banyak ni. nak cop ke? [masa ni aku tak paham cop apa]
bos: haa cop cop untuk Bobby.
lepastu semua ketawa. mummy la paling ketawa lebar. 

hah, tu je nak cerita. bukan apa. diorang sebenarnya risau sebab anaknya ni dah nak masuk 30 tapi tak kawen kawen lagi. mummy pelik sebab kerja anak dia ni kerja luar. so, banyak la jumpa perempuan lawa lawa tapi takkan 1 pun takde sangkut. tu yang mummy nak mencari. cehhhhhhhhhh !

aku tau korang nak kata aku over. lantaklah. aku sendiri tak pernah jumpa empunya badan tu. sebab kerjanya asyik outstation je. berapa hari duduk rumah lepastu fly.

okay, done !


N.F.A



No comments: