14 November 2010

tips buat para wanita [jerawat] #2


kalau muka tu berjerawat, wajiblah ada kesan kesan kat muka kan? nak hilangkan? ni haa ada sikit petua. harap harap dapat tolong [sekali dengan menolongkan diri sendiri]



  1. Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada bekas jerawat. Amalkan selama seminggu.
  2. ambil 10 helai daun sireh muda, bersihkan dan tumbuk lumat. muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan kemudian sapukan sireh yang ditumbuk lumat tu di tempat bekas jerawat. biarkan sekurang-kurangnya setengah jam atau kering sendiri dan cuci muka bersih-bersih dan lap hingga kering. amalkan 3 kali seminggu.
  3. pergi beli pegaga dekat kedai lepastu kisar daun dia dengan bedak sejuk dan air secukupnya. kemudian, letakkan di tempat hitam bekas jerawat setiap hari atau setiap malam sebelum tidur.
  4. asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. letakkan pada bekas jerawat dan amalkan setiap malam sebelum tidur. esoknya, cuci dengan air suam.
  5. kisar timun dan tapis airnya. tampalkan hampas timun pada bekas jerawat. biarkan selama setengah jam dan kemudian bersihkan dengan air suam.




adakah saya membantu?
N.F.A

No comments: