11 November 2010

tips buat para wanita [jerawat] #1



muka kaum hawa ada sesetengah yang memang lawa punye kulit. tu memang harus bersyukur. tapi bagi kulit yang bermasalah contoh macam aku, kulit berjerawat, mesti rimas. sebab benda ni boleh buat kita hilang keyakinan diri dan malu nak berada depan public atau nak berinteraksi dengan orang lain sebab ada tetamu yang tidak dijemput hadir kat atas muka kita. penat cari ilham macam mana nak hapuskan jerawat tu kan? 



mehh sini, aku hulurkan tangan nak ringankan beban. pada yang malas buat research, aku tolong cari tips macam mana nak elak jerawat tumbuh.

  1. elakkan makan makanan yang pedas-pedas sebab boleh menolong jerawat untuk merebak di muka.
  2. JANGAN PICIT JERAWAT dekat muka tu. nanti makin berlambak.
  3. kalau shampoo rambut tu, elakkan buih buih shampoo kene pada muka kita. tak elok!


okay cukuplah 3 tips macam mana nak hindarkan jerawat. fokus, HINDARkan jerawat. kat bawah ni pulak petua macam mana nak hilangkan jerawat kalau tetiba jerawat tu degil jugak nak tumbuh. amikk ni.
  1. Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup. Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air. sebatikan campuran tersebut dan kemudian ratakan pada keseluruhan muka. nak mandi nanti, basuh bersih bersih. inshaAllah kalau selalu amalkan, kulit akan jadi halus dan muka sukar nak tumbuh jerawat.
  2. kalau ada bedak sejuk, campurkan dengan garam dan air asam jawa sekali. lepastu, selawat 3 kali dan sapukan pada keseluruhan muka.
  3. basuh muka dengan air basuhan beras. maksudnya, air beras yang kita basuh kan warna putih. jadi air tulah yang kita sapu dekat muka. jangan amik air yang dah jernih dah. dah takda khasiat pun yang tu. dan, amalkan selalu.
  4. campurkan putih telur [ayam lampung] dengan 1 sudu tepung jagung dan minyak zaitun. gaul rata dan sapukan pada muka. lepastu, biar sampai kering dan bilas dengan air suam. amalkan 2 kali seminggu.
  5. sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang tumbuh. inshaAllah dapat bantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.
  6. bersihkan muka dan cuci dengan air kelapa tua. biarkan ia kering sendiri dan bilas muka dengan air bersih. amalkan 3 kali seminggu. 
  7. sejukkan sedikit kanji nasi. sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering dengan sendiri. cuci dengan air suam. amalkan setiap hari sampai jerawat berkurangan. 
  8. banyakkan minum air masak sehari. 
  9. elakkan stress daripada menguasai diri. kalau tak nanti lagi banyak jerawat muncul. kena pandai kontrol segala perasaan negatif tu.


okay dekat sini ada 9 petua. mungkin ada banyak lagi kalau kita explore lebih. tapi ini yang paling senang. dan korang boleh pilih salah satu daripada petua ni semua dan amalkan lah selalu ikut kadaran tertentu. 



kata TIDAK pada jerawat! 

aku faham weh macam mana rasa frust nya kalau muka tumbuh jerawat. taknak keluar rumah je rasanya! okay, Selamat Mencuba!


 


N.F.A

1 comment:

Angin Selat Melaka said...

As'kum.
Buat mereka yg bersedih hati memikirkan masalah jerawatan, maka boleh segera selesaikan masalah tu di web page:

Penghapusan Jerawat melalui hakisan sumber pembiakan dalaman

Bila sumber utama dibanteras, kulit akan jadi elok dan sihat. Tq.