22 May 2011

sejujurnya..



as-salam.

ye, sejujurnya kita bukanlah seorang yang pandai menegur seseorang. mungkin pada kiraan kita, cara teguran atau nasihat kita sudah cukup lembut tapi hakikatnya, teguran dan nasihat itu sangat keras pada mereka dan akhirnya menyebabkan pertengkaran atau perbalahan terjadi. seboleh mungkin kita cuba untuk mengelakkan perkara tu terjadi.


selama ni, kita cuba untuk menegur orang tapi kita cermin dulu diri kita sebab kita tahu yang kita ni pun tak sempurna. macam orang lain jugak. takde sesiapa yang sempurna di dunia ni. tapi kalau terus dibiarkan, kita takut kita pulak yang berdosa sebab dikira bersubahat. maksudnya, bersubahat membiarkan seseorang itu melakukan dosa berterusan. dekat sini, kita bukanlah nak jadi seorang ustazah yang bagi usrah atau tazkirah atau ceramah atau motivasi tapi ini apa yang kita baca.


mungkin pada mereka, ingatan itu bukanlah yang terbaik pada mereka walau itu yang sebetulnya. dan kita dekat sini nak menekankan yang kita bukanlah orang yang tidak melakukan dosa sepanjang masa. kita pun bukanlah orang yang suci daripada dosa, sama seperti kalian. cuma sekadar mengingatkan.


tapi bila mengingatkan individu tu, mesti ada yang tak boleh terima. bukan rekaan tapi kenyataan sebab pernah terjadi kat kita bila kita menegur seseorang tu. tapi lepas ditegur, ayat dia lebih kurang begini :

ahh kau, bla ahh! [lebih kurang macam ni la, sebab benda ni pun dah lama]


jadi, sejak tu, kita tahan diri kita daripada nak menegur sebab kita takut kita pulak yang tersentap lepastu mulalah hati ni nak jelek pada orang tu. kalau boleh, mintak dielakkan lah. melainkan bila orang tu bertanya pada kita, barulah kita menjawab sejujurnya.


sekali lagi nak tekankan, kita pun bukan baik sangat ibarat bidadari turun dari kayangan. kita pun perasanlah yang diri kita ni pun ada sopak sopek nya. boleh terima, alhamdulillah. kalau tak, minta maaf.


N.F.A

2 comments:

Husna Ali said...

ish kalau aku, aku sembur je orang orang macam ni. krr -_-

Nurfarhana said...

nak sembur pakai apakah? spray? ahaa. adat la tu kot T_T